//
du leser...
Respons

Den nye gullgruva

Etter å ha traska rundt i de samme gamle skoene i rimelig lang tid, begynte både nesa og ryggen min å innse at det kanskje var på tide å investere i et nytt par, kanskje særlig med tanke på at vinteren nå står for dør.

Med fare for å høres ut som et barn av min generasjon – hva gjør jeg når jeg skal kjøpe noe? Jeg stikker på nettet, selvfølgelig! (Herregud, jeg blir flau over meg selv). Merket på skoene jeg søkte var nemlig av typen som koster litt, så her måtte det research til for å sammenligne priser, lese omtaler o.l. Etter noen runder på diverse foretrukne nettsteder som eBay.com, Amazon.com, Zappos.com og Kelkoo.no (old school!), hadde jeg funnet ut hvem som var billigst, og pengesparinga kunne begynne.

Det oppsiktsvekkende inntraff umiddelbart etter min researchrunde. Plutselig var alle nettsidene jeg vanligvis besøker i løpet av en dag fylt med reklame for sko fra produsenten jeg nettopp hadde søkt etter, som for øvrig var et merke jeg aldri hadde lett etter før. Facebook, Aftenposten og flerfoldige nettfora ville alle fortelle meg hvor på nettet de billigste skoene kunne kjøpes. Jeg fikk til og med mail fra Amazon som informerte meg om at de hadde et godt tilbud til meg som hadde gjort dette søket.

Dette er vel ikke akkurat noe nytt, spør du kanskje? Neida, du har rett i det, det har vært viden kjent i mange år at info om din søkehistorikk brukes i markedsføringsøyemed. Det som overrasket meg var hvor raskt det hele inntraff. Sekunder etter jeg gjorde et søk som var helt nytt i nettleseren min, var det plutselig reklame for merket på Facebook og andre nettsteder.

I Wall Street Journal-artikkelen ”The Web’s New Gold Mine: Your Secrets”, avslører Julia Angwin at ”cookies” og ”Flash-cookies”, som tidligere bruktes blant annet for å hjelpe nettbrukerne med å huske passord til ulike sider og hvilke varer de hadde lagt i handlevogna, nå kan brukes på langt mer utspekulerte måter. Dessuten finnes det et nytt verktøy, kalt ”Beacons”, hvis funksjon er å kode langt mer sofistikerte data om nettbrukerne. Denne informasjonen selges fortløpende til diverse firmaer som anser informasjon av den demografiske sorten for å være særlig verdifull.

”Beacons, also known as «Web bugs» and «pixels,» are small pieces of software that run on a Web page. They can track what a user is doing on the page, including what is being typed or where the mouse is moving” (Angwin, J: 2010).

Når informasjonen begynner og hentes fra nettsider som folk anser som lukkede, begynner dette virkelig å bli en smule skremmende. Skal Google få lov til å hente søkeord fra private mailutvekslinger du har hatt med søsteren din og generere reklame rettet mot deg på sine nettsider?

”[…] the Journal found new tools that scan in real time what people are doing on a Web page, then instantly assess location, income, shopping interests and even medical conditions” (Angwin, J: 2010).

Er det greit at reklamen som rettes mot oss på nett er skreddersydd, slik at vi slipper å få reklame for ting som er helt irrelevant for oss? Eller skal vi være bekymret over hvor nøyaktig reklamen faktisk er, og hvor mye informasjon ”storebror” har om oss?

KILDER:

Angwin, J. (10.07.2010). The Web’s New Gold Mine: Your Secrets [Wall Street Journal Online]. Hentet fra http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703940904575395073512989404.html (lest 20.10.2012)

ILLUSTRASJONSFOTO: ISCA Marketing (hentet fra: http://www.iscamarketing.com.au/)

Diskusjon

3 kommentarer om “Den nye gullgruva

  1. Fikk du kjøpt deg sko til slutt da?

    Skrevet av tabu | oktober 25, 2012, 4:27 pm

Tilbakesporinger (Trackbacks/Pingbacks)

  1. Tilbaketråkk: Vi etterlater oss digitale fotspor! « Sosiale medier - oktober 25, 2012

  2. Tilbaketråkk: Fremtidig personvern « Sosiale medier - oktober 26, 2012

Legg igjen en kommentar

